Wetenschappelijk onderzoek CO2-compensatie

Deze keer geen blog, maar wetenschappelijk onderzoek wat we in een co-creatie hebben gedaan!

Für unsere deutschen Leser: Möchten Sie diese Nachricht auf Deutsch lesen? Dann nehmen Sie bitte Kontakt auf unter info@rsqconsultancy.nl.


Karen & ik vinden in ons werk als consultants de thema’s duurzaamheid en innovatie heel belangrijk. En we vinden het ook essentieel om als ondernemers op diverse manieren waarde toe te voegen aan de regio.

Ik ben vanuit mijn vakgebied dan ook regelmatig initatiefnemer en/of betrokken bij diverse projecten op het gebied van duurzame innovatie. Een voorbeeld daarvan is dat ik met Adriaan Wisse eigenaar van Camping Weltevreden (Zoutelande) en van Regeneratief Landbouwbedrijf De Groene Kust, dit voorjaar een wetenschappelijk onderzoek heb gedaan naar CO2-compensatie.

De bomen die op de percelen van De Groene Kust staan, zorgen met de CO2 die zij opslaan voor de mogelijkheid dat gasten de CO2-uitstoot van hun autorit naar de camping kunnen compenseren. Binnen het onderzoek hebben Adriaan en ik onderzocht wat de beweegredenen van gasten zijn om dit wel of juist niet te doen. En hoe hierop op strategischniveau kan worden geanticipeerd.

We hoopten op ongeveer 25 respondenten voor het empirische gedeelte, maar dat werden er 100 binnen twee dagen! Het onderzoek heeft, mede daardoor, veel waardevolle inzichten opgeleverd. Een prachtig praktijkvoorbeeld van een klein begin van ecosystemisch werken en wat ons betreft is dit dan ook de toekomst van regeneratief toerisme!

Deze keer delen we hier dan ook geen blog, maar (voor de liefhebber ;)) de highlights uit het onderzoek.

Veel leesplezier!

Disclaimer: alle vertrouwelijke bedrijfsinformatie is logischerwijs buiten deze samenvatting gelaten.

Samenvatting

Samenvatting


Doel van het onderzoek

Dit onderzoek heeft bekeken waarom gasten van Camping Weltevreden de CO2-uitstoot van hun autorit wel of niet (willen) compenseren en hoe een verbeterde strategie dit gedrag positief zou kunnen beïnvloeden.


Onderzoeksmethode en populatie

Binnen dit onderzoek zijn de volgende methodes en onderzoekspopulatie gebruikt:

  • Mixed methods: literatuuronderzoek, kwantitatieve en kwalitatieve data.
  • Onderzoekspopulatie: 3550 nieuwsbriefabonnees van Camping Weltevreden.
  • Aantal respondenten (sample size N=100): 48 uit Duitsland, 52 uit Nederland/België.

Theoretische gedeelte

De wetenschappelijke literatuurstudie die is uitgevoerd binnen dit onderzoek, heeft zich voornamelijk gericht op waarom reizigers in een andere sector (vliegtuig) hun reis wel of niet (willen) compenseren. De uitkomsten zijn vervolgens vergeleken met de uitkomsten uit het empirische (praktische) gedeelte van dit onderzoek. Dit is zo aangepakt, omdat er naar verwachting overeenkomsten tussen de vliegtuigbranche en de recreatiesector werden verwacht.

Belangrijkste bevindingen:

  • Belangrijkste sleutel tot succes bij het stimuleren van reizigers om CO2-uitstoot te compenseren is de informatievoorziening.
  • Een positieve, niet-verwijtende toon in communicatie is aanbevolen.
  • Visuele communicatie werkt goed, omdat mensen vaak associatief en in plaatjes denken.
  • Binnen het thema CO2-compensatie in de vliegtuigbranche spelen gevoelens van schuld en/of schaamte een rol.
  • Er is een studie die uitwijst dat reizigers tijdens of rondom hun vakantie niet graag geconfronteerd worden met problematiek zoals klimaatverandering.

Empirische (praktische) gedeelte

Vooraf: de vragen in de enquête voor het empirische gedeelte zijn gebaseerd op het Transtheoretisch Model (TTM) (Prochaska & DiClementi, ’80; Waygood & Avineri, 2016).

Belangrijkste bevindingen:

Gasten die wel (willen) compenseren

  • De belangrijkste motivatie is het willen bijdragen aan natuur en duurzaam recreëren.
  • Duitse gasten uit de onderzoekspopulatie compenseren vaker dan Nederlandse/Belgische.
  • De persoonlijke band met de eigenaar speelt voor Nederlandse/Belgische gasten een een rol in het willen compenseren.

Gasten die niet (willen) compenseren

  • De meest genoemde redenen zijn het gebrek aan informatie over het onderwerp en/of onopgemerkt aanbod.
  • Niemand ontkent nadrukkelijk de problematiek rondom CO2-uitstoot.
  • Nederlandse/Belgische respondenten lijker standvastiger in het niet willen compenseren, dan Duitse gasten.

Belangrijkste conclusies

  • Over het algemeen blijkt uit dit onderzoek dat er demografische verschillen zijn. Gasten uit Duitsland lijken positiever tegenover CO2-compensatie te staan dan gasten uit Nederland/België.

  • “Onbekend maakt onbemind” over het onderwerp CO2-compensatie is van toepassing.

  • Intrinsieke motivatie van reizigers is cruciaal voor CO2-compensatie.
  • De klantwaarde in het product CO2-compensatie zit in het belang van duurzaam recreëren voor huidige en toekomstige generaties.
  • Uit dit onderzoek blijkt niet dat het geboekte accommodatietype in relatie staat tot segmentatie.


Belangrijkste aanbevelingen

Verbeter de informatievoorziening:

  • Zorg voor duidelijke informatie tijdens het boekingsproces.
  • Zorg voor meer informatie over CO2-compensatie gedurende het verblijf van gasten op de camping.
  • Gebruik communicatiekanalen binnen de camping en via externe media in Nederland en in Duitsland.
  • Blijf excursies geven aan gasten.
  • Gebruik visuele en positieve communicatie.
  • Betrek kinderen bij het thema verduurzaming (bijvoorbeeld door activiteiten speciaal voor deze doelgroep).

Literatuurlijst

Agroforestry – Agroforestry Nederland. (z.d.). https://www.agro-forestry.nl/agroforestry/

American Marketing Association. (2025, 9 mei). What is Marketing? — The Definition of Marketing — AMA. https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/

Armstrong, G., Kotler, P., & Opresnik, M. O. (2016). Marketing: An Introduction, eBook, Global Edition. Pearson Higher Ed.

Babakhani, N., Ritchie, B. W., & Dolnicar, S. (2016). Improving carbon offsetting appeals in online airplane ticket purchasing: testing new messages, and using new test methods. Journal Of Sustainable Tourism, 25(7), 955–969. Https://doi.org/10.1080/09669582.2016.1257013

Bougie, R., & Sekaran, U. (2020). Research Methods for Business: A Skill building approach. (8ste editie). John Wiley & Sons.

De Peixoto, M. F. P., & Macario, R. (2024). Tourist Behavior and Awareness in Airline Voluntary Carbon Offset Programs: A Portuguese Perspective. Journal Of The Air Transport Research Society, 100042. https://doi.org/10.1016/j.jatrs.2024.100042

Dodds, R., Leung, M., & Smith, W. (2008). Assessing Awareness of Carbon Offsetting by Travellers and Travel Agents. Anatolia, 19(1), 135–148. https://doi.org/10.1080/13032917.2008.9687058

Eijgelaar, E. (2011). Voluntary carbon offsets a solution for reducing tourism emissions? Assessment of communication aspects and mitigation potential. European Journal of Transport and Infrastructure Research, 11(3).

Fahy, J., & Jobber, D. (2022). Foundations of marketing (7de editie). Mc Graw Hill Education.

McLennan, C. J., Becken, S., Battye, R., & So, K. K. F. (2014). Voluntary carbon offsetting: Who does it? Tourism Management, 45, 194–198. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.04.009

Meijerink, H. (2019). Kun je compenseren leren. . . met een duwtje in de goede richting https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34422

Milieu Centraal. (z.d.). Klimaatverandering: wat zijn de gevolgen? https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/klimaatverandering/wat-is-klimaatverandering/#broeikaseffect-en-CO2

<Naam organisatie 1>. (2025). Camping <naam organisatie>. https://<naamorganisatie>.nl/

Osterwalder, A., Pigneur, Y., Smith, A., Bernarda, G., & Papadakos, P. (2014). Value Proposition design: How to Create Products and Services Customers Want. John Wiley & Sons.

Payne, A., Frow, P., & Eggert, A. (2017). The customer value proposition: evolution, development, and application in marketing. Journal Of The Academy Of Marketing Science, 45(4), 467–489. https://doi.org/10.1007/s11747-017-0523-z

RSQ Consultancy. (2025). Welkom – RSQ Consultancy. https://rsqconsultancy.nl/

Van Dale. (z.d.). Van Dale. https://www.vandale.nl/pages/gratiswoordenboek/

Waygood, E., & Avineri, E. (2016). Communicating transportation carbon dioxide emissions information: Does gender impact behavioral response? Transportation Research Part D Transport And Environment, 48, 187–202. https://doi.org/10.1016/j.trd.2016.08.026